Wat is de nalatenschap van jouw bedrijf?

Wat is de nalatenschap van jouw bedrijf?

08/29/2024 - 04:29

Voor de podcast 'De duurzaamheidstransitie' spraken we met Gerben Plasmeijer, oprichter van evenementenbureau Obsession. In dit artikel vind je een verslag van dit gesprek. Ben je benieuwd naar het hele gesprek dat we hadden met Gerben? Onder het artikel vind je een speler om die te beluisteren, en een video waarin Gerben vertelt waarom je de podcast moet beluisteren. Je kunt de podcast ook beluisteren door op je favoriete podcastspeler naar ons te zoeken.
  • Podcasts

Modewoord

Duurzaamheid is een modewoord in de huidige zakelijke wereld, maar hoe vaak zien we deze intenties daadwerkelijk doorschemeren in de dagelijkse bedrijfsvoering? Gerben Plasmeijer van evenementenbureau Obsession merkte dit dilemma op toen hij duurzame evenementen wilde organiseren voor opdrachtgevers: klanten praten wel over duurzaamheid, maar de concrete toepassing ervan blijft vaak uit. Dit was de aanleiding om vier jaar geleden zelf de mogelijkheden van duurzame toepassingen bij evenementen te verkennen en vervolgens in zijn bedrijf te gaan integreren. Deze bewuste keuze heeft inmiddels geleid tot een toenemende interesse van opdrachtgevers. Gerben is vooral trots op de duurzaamheidschecklist die zij hebben ontwikkeld, een tool die nu door studenten, maar ook concurrenten wordt gebruikt.

Gerben heeft een duidelijke visie voor Obsession: over tien jaar wil hij dat het bureau een voorbeeld is in de duurzaamheidstransitie. Het gaat hierbij niet alleen om de oppervlakkige aanpassingen, maar om een diepgaande verandering die begint bij de top van de organisatie. Hij pleit ervoor dat bedrijven nadenken over hun maatschappelijke bijdrage en daarvoor een helder plan maken. Bij Obsession wordt dit geconcretiseerd door nieuwe werknemers vanaf dag één te betrekken bij duurzaamheid middels praktische uitleg en het overbrengen van bestaande kennis. Deze aanpak zorgt ervoor dat duurzaamheid niet slechts een vaag begrip blijft, maar een voelbaar en toepasbaar onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden is.

Legacy

Een belangrijk idee hierbij is wat Gerben ‘legacy’ noemt: wat heeft het evenement dat is georganiseerd achter gelaten? Is het vooral interessant voor de deelnemers geweest, of heeft het maatschappelijk bijgedragen aan de plaats waar het evenement heeft plaatsgevonden?

Je kunt het begrip ook gebruiken om na te denken over je bedrijf: wat is de ‘legacy’ van het bedrijf waar je werkt? Wat laat je achter? Is dat positief of negatief?

Uitdagingen

Natuurlijk gaat een transitie naar duurzaamheid niet zonder uitdagingen. Zo geeft Gerben eerlijk toe dat sommige initiatieven, zoals het aanleggen van een voedselbos, zijn mislukt. Twee maanden heeft hij eraan gespendeerd, om erachter te komen dat hij met de aanleg van dat bos niet genoeg van de eigen uitstoot van CO2 kon compenseren. Toch blijft zijn focus altijd liggen op doen en verbeteren. Door een cultuur van continue verbetering te omarmen, leer je van fouten en zet je stappen vooruit.

Duurzaamheid heeft ook onverwachte voordelen opgeleverd; het helpt namelijk niet alleen bij het aantrekken van nieuwe collega's, maar ook bij het binnenhalen van opdrachten. Een goed voorbeeld hiervan is Rijkswaterstaat, een opdrachtgever die specifiek vraagt om investeringen in maatschappelijke projecten. Dit toont aan dat duurzaamheid niet alleen een ethische keuze is, maar ook strategisch voordelen kan bieden.

Gerben sluit het gesprek af met een duidelijke boodschap: maak de duurzaamheidstransitie leuk! Door duurzaamheid op een positieve en creatieve manier te benaderen, kan er veel meer bereikt worden.

Benieuwd naar het hele gesprek met Gerben? Laat je inspireren door zijn praktijkvoorbeelden en manieren om binnen een organisatie de neuzen dezelfde (duurzame) kant op te krijgen.