‘Als we alle voedselverspilling in Nederland tegen willen gaan, moeten we 4,5 miljoen boxen verkopen’

‘Als we alle voedselverspilling in Nederland tegen willen gaan, moeten we 4,5 miljoen boxen verkopen’

11/08/2024 - 15:11

Voor de podcast De Duurzaamheidstransitie spraken we met Thibaud van der Steen, oprichter van No Waste Army. We gingen uitgebreid in op zijn missie om voedselverspilling tegen te gaan. Hieronder vind je een aantal fragmenten uit het gesprek, om je een idee te geven waar we het nog meer over hebben gehad.

Over de criteria van de juiste groente en fruit

“Groente en fruit moeten bij grote inkopers voldoen aan kleur, gewicht en vorm. Heeft niets te maken met kwaliteit. Maar zie je er niet perfect uit, dan kom je niet in de supermarkt te liggen. Veel mensen hebben daar geen weet van. Maar wij geven die groente en fruit een stem.” 

 

Over de eerste stappen om verspilling tegen te gaan

“We (No Waste Army) stonden in de Coronatijd met 50 bosjes bloemen die niet verkocht zouden worden op de hoek van de straat. Dan kon je ons via Instagram een berichtje sturen en met een tikkie betalen, en ophalen. Heel leuk, maar we wisten: we worden geen bedrijf. Maar drie maanden later hadden we driehonderdduizend gladiolen, 20 duizend flessen wijn en 30 duizend kilo kaas. Dan word je toch een soort bedrijf.” 

 

Over waar Thibaud het meest trots op is

“Dat we nog steeds doen waar we op de hoek van de straat mee zijn begonnen: problemen op een leuke manier oplossen met leuke mensen, en mensen blij maken. Dat we mensen bewust maken van het probleem van verspilling. En dat we zoveel strijders aan ons binden. De grote supermarkten voelen zich soms al genoodzaakt te reageren op ons. En hoe meer we groeien, hoe groter die stem wordt.” 

 

Over de toon van No Waste Army

 “We willen bewustwording van voedselverspilling creëren, maar altijd op een leuke manier. Het probleem is heel groot, maar wij staan altijd met een lachend gezicht op bezoek bij een boerteler, in plaats van dat wij heel boos met zwarte vlaggen en een riek over het veld lopen.” 

 

Over de uitdagingen van werk en privé:  

“Op dinsdag ben ik vader geworden, en die vrijdag zaten we in een grote tv-show, om ons initiatief te promoten. Hoe ga je dat combineren? Het risico is dat het dan te veel wordt. Of het wordt te groot. En ik probeer de vrolijkheid van de bosjes bloemen op de hoek van de straat te bewaken. Voor mijzelf en al onze medewerkers. We lanceren projecten daarom alleen als we er klaar voor zijn. Heel duidelijk beslissen: wat wel en wat niet, en wanneer, om het leuk te houden. Want waarom gingen we dit doen? Voor positiviteit en geluk, en om mensen te helpen.” 

 

Wil je het hele gesprek luisteren, dan kan dat via de link hieronder, maar je kunt ook luisteren via je favoriete podcastspeler; zoek naar ‘De Duurzaamheidstransitie’ en je vindt alle afleveringen tot nu toe.